Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Góra

Tel.: 13 46 19 009
E-mail: sekretariat(at)czarna.pl

NIP: 689-11-90-205

Ścieżka historyczno - przyrodnicza „RABE”

Ścieżka historyczno - przyrodnicza "RABE" na mapie

ŚCIEŻKA HISTORYCZNO - PRZYRODNICZA  „RABE"

Trasa ścieżki historyczno-krajoznawczej „Rabe” rozpoczyna się przy dawnej cerkwi greckokatolickiej pw. Św. Mikołaja z 1861 r. Od roku 1971 świątynia funkcjonuje, jako kościół rzymskokatolicki pw. Św. Rodziny. W pobliżu usytuowany jest parking dla samochodów osobowych i autobusów oraz wiata do wypoczynku.  Ścieżka oznakowana jest kolorem żółtym. Wieś Rabe położona jest przy dużej obwodnicy bieszczadzkiej.  Znajdują się tu   pensjonaty,  gospodarstwa agroturystyczne i stadnina koni huculskich.

Na początku ścieżki, na słupie z drogowskazem umieszczono mapę sytuacyjną i tablice informacyjne. Po przejściu  przez szosę  idziemy według kierunkowskazu drogą utwardzoną do mostku na potoku Pastewnik, gdzie na jego lewym brzegu znajduje się słup z drogowskazami i tablicą  informującą, że dalsza droga prowadzi przez teren prywatny i tylko według oznakowania. Podobna tablica umieszczona jest na końcu terenu prywatnego, skąd ścieżka wiedzie nas gminną drogą gruntową  w kierunku pasma Żuków.  Dalej ścieżka przebiega według oznakowania umieszczonego na tyczkach kierunkowych na widokowe wzgórze z rosnącymi tu starymi czereśniami. Stąd rozciąga się panorama na całą dolinę wsi Rabe i górę Jaworniki 909 m n.p.m. To tutaj znajdują się  siedliska oraz żerowiska orlika krzykliwego a na tutejszych łąkach spotkać można pasącą się zwierzynę płową.

Schodząc ze wzgórza w kierunku lasu mijamy z prawej strony liczne zakrzaczenia z tarniny i dochodzimy do małego potoku, dopływu Pastewnika. Drogowskazy na słupie pokazują dalszy przebieg ścieżki, która za  potokiem skręca ostro w lewo. Później przebiega przez młody las jodłowy pomiędzy jarem wspomnianego dopływu Pastewnika, a łąką z prawej strony. Następnie  lasem  dochodzimy do drogi gruntowej prowadzącej pod górę, a za jej zakrętem  w prawo, dochodzimy do kolejnego słupa z  drogowskazami i do zakrętu ścieżki w lewo. Stąd  stromo pod górę, ścieżka doprowadza nas przez stary las jodłowo - świerkowy na grzbiet Żukowa do końcowego węzła szlaków. Jest to skrzyżowanie  ścieżki historyczno- przyrodniczej "Rabe" ze ścieżką „Żukowem do Krainy Lipeckiej". (koniec trasy)

Znajdujemy się Europejskim Dziale Wodnym, który rozgranicza  zlewisko Morza Bałtyckiego od Morza Czarnego. Umieszczony jest tutaj słup  z  mapą ścieżek historyczno - przyrodniczych w Gminie Czarna oraz kierunkowskazy i tablice informacyjne.

Z tego miejsca rozciąga się piękna panorama. Na pierwszym planie widzimy dolinę wsi Czarna Górna i Czarna Dolna położoną u podnóża pasma Ostrego. Za pasmem Ostrego widać grzbiet Otrytu. Na ostatnim planie od południowego wschodu  po południowy zachód rozciąga się  widok na wzgórza  położone na terytorium Ukrainy, Bieszczady Wysokie z Tarnicą, Połoninę Caryńską i Wetlińską ze Smerekiem oraz wzgórza nad J. Solińskim.

Uwagi:

Długość ścieżki z m. Rabe (kościół) do ścieżki „Żukowem do Krainy Lipeckiej” 1,5 km.
Czas przejścia  – 50 minut. Powrót – 35 minut.

OPIS ŚCIEŻKI.PDF >>>

ETR
#SZCZEPIMYSIĘ

Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany o aktualnościach w serwisie, podaj swój adres e-mail.
Jakość powietrza

18.189.178.34
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - SPI
ukryj pauza play
BIP     |     System Informacji Przestrzennej     |     Ostrzeżenia meteorologiczne     |     NOWINY24     |     Wiadomości z Polski     |     POGODYNKA     |
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.